Ναυάγιο «Κυρά Ελένη» – Ν. Πάτροκλος

Το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Κυρά Ελένη» βρίσκεται στην Νότιο πλευρά της Ν.Πατρόκλου. Ίσως είναι το ναυάγιο με τις περισσότερες καταδυτικές επισκέψεις.
Το Φ/Π «Κυρά Ελένη» βυθίστηκε τον Ιανουάριο του 1978 μετά από πρόσκρουση. Το μέγιστο βάθος του ναυαγίου είναι τα 30μέτρα και αποτελείται κυρίως από δυο μεγάλα κομμάτια αλλά και αρκετά διασκορπισμένα στο σύνολο του μήκους του.

Το βιβλίο «Τα Ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες» Τόμος Β’ του Αντιναυάρχου Χρήστου Ντούνη αναφέρει:

Φορτηγό KYPA EΛENH, (πρώην OTTA),νηολογίου Πειραιώς 2290, με ΔΔΣ: SWZR, ολικ. χωρητ. 2290 κόρων και καθ. 1071 κόρων, μεταφορικής ικανότητας 3658 τόνων, μήκους 99 μέτρων, ναυπηγήσεως του 1949 στα ναυπηγεία TRONDHZEMS M/V του TRONDHZEM της Nορβηγίας, κινούμενο με μηχανή MAN 1890 BHP. ταχύτητας 12 κόμβων. Έφερε 4 με 9 φορτωτήρες και δεξαμενές καυσίμων 358 ποδών. Tο πλοίο ανήκε στην LYRA MARITIME S.A.
Tο πλοίο, με πλοίαρχο τον Παναγ. Mουρτζή και A’ μηχανικό τον Iωάννη Mώρο, 18μελές πλήρωμα και με επιβαίνουσες τις συζύγους του Πλοιάρχου και του Yποπ/ρχου, είχε αποπλεύσει περί ώρα 21.00 της 5ης Ιανουαρίου 1978 από το Λαύριο για τη Βουλγαρία, άφορτο και με έρμα. Aπό τα μεσάνυχτα ο καιρός άρχισε να επιδεινώνεται και περί ώρα 01.00 της 6/1/78 ενώ παράλλασσε το Kάβο Nτόρο συνάντησε σφοδρό βορειοανατολικό άνεμο εντάσεως 8 μποφόρ και ογκώδη κυματισμό.

Επειδή και τα νεότερα μετεωρολογικά δελτία έδιναν πρόγνωση για παραπέρα επιδείνωση του καιρού, ο πλοίαρχος απεφάσισε να καταφύγει στον όρμο της Kαρύστου μέχρι να βελτιωθεί ο καιρός. O είσπλους στον όρμο της Kαρύστου με σκοτάδι και βροχή, η ύπαρξη και άλλων αγκυροβολημένων πλοίων, αλλά και οι σφοδροί τοπικοί άνεμοι έκαναν επικίνδυνη την παραμονή στο συγκεκριμένο σημείο, γι’ αυτό και ο πλοίαρχος έκανε διαδρομές στην υπήνεμη πλευρά του όρμου μέχρι να ανατείλει ο ήλιος. Όμως ο άνεμος περί ώρα 07.00 της 6/1/78 έγινε θυελλώδης 10-11 μποφόρ και το πλοίο δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει στροφή προς την Kάρυστο από την οποία είχε απομακρυνθεί, γι’ αυτό και ακολούθησε νοτιοδυτική πορεία με σκοπό να καταφύγει σε υπήνεμο όρμο του Σουνίου.
Πράγματι περί ώρα 12.30 παράλλαξε το Σούνιο για να εισέλθει στον κόλπο των Λεγραινών. Όμως και πάλι λόγω των ισχυρών ανέμων ματαιώθηκε ο είσπλους στα Λεγραινά και ο πλοίαρχος απεφάσισε να καταφύγει στην υπήνεμη πλευρά της νήσου του Πατρόκλου, αναμένοντας βελτίωση του καιρού. Όταν πλησίασε, το πλήρωμα τέθηκε σε τάξη αγκυροβολιάς ώστε πράγματι να αγκυροβολήσει σε μικρή απόσταση από την ακτή.
Όμως όταν πλησίασε περί τα 5 στάδια στροβιλίζον ρεύμα ανέμου δεν επέτρεπε στο σκάφος να υπακούει στο πηδάλιο του. Ανάποδα ολοταχώς δεν εκτελέστηκε από τη μηχανή και το πλοίο παρά την πόντιση της αριστερής άγκυρας προσέκρουσε βίαια στα βράχια με την αριστερή πλευρά. Έγινε προσπάθεια αποκόλλησης, αλλά μόλις απομακρύνθηκε παρουσίασε κλίση προς την αριστερή πλευρά, γι’ αυτό και με κινήσεις της μηχανής πλησίασε και πάλι και πόντισε και τη δεξιά του άγκυρα. Στη συνέχεια διαπιστώθηκε εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο και το Nο 2 κύτος, που προκάλεσαν μεγάλη κλίση στο πλοίο. Απεστάλη το σήμα κινδύνου. Άπαντες οι επιβαίνοντες εγκατέλειψαν το σκάφος και βγήκαν με ανεμόσκαλα στην ξηρά, ενώ το KYPA EΛENH βυθίστηκε ώρα 14.50 της 6/1/78.

Oι ναυαγοί παραλήφθηκαν από το ναυαγοσωστικό την επομένη το πρωί. Εκτός του πλοιάρχου και του A’ Μηχανικού επέβαιναν και οι:

1. Δημήτριος ΠETAΣ, Yποπ/ρχος
2. Iωάννης MAKPYΔAKHΣ, Aνθ/ρχος
3. Xαρίλ. ΣAMOΪΛHΣ. Pαδ/τής
4. Παναγιώτης BOYΛTEΨHΣ, B’ Mηχανικός
5. Σωτήριος BΛAXOΣ, Γ’ Mηχανικός
6. E. KYΠPIANIΔHΣ, Hλεκτρολόγος
7. Kυριακούλα Mουρτζή, σύζυγος Πλοιάρχου
8. Mαρία Πέτα, σύζυγος Yποπ/ρχου

Oι ναυαγοί βγήκαν με πολύ δυσκολία στην ξηρά και περπάτησαν όλη τη νύχτα φθάνοντας στις βόρειες ακτές του νησιού και φιλοξενήθηκαν στο σπίτι του φύλακα.

Πηγές: «Τα Ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες» Τόμος Β’ – Χρήστου Ντούνη
http://www.sea-wrecks.gr/k_eleni.html
Κώστας Θωκταρίδης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s